onsdag 24 september 2014

Det blev inte Utklippan...

... det blir det aldrig. Istället kom vi till Hanö vilket inte är ett dåligt alternativ men vi stannande bara över natten för att dagen efter ta oss till Torhamn.
Här ville jag bara stanna, har ni inte varit här så segla hit. Det var bara vi och två till gästbåtar och natten blev gratis. Jag fick till min stora glädje veta att den pojke vi drog upp ur vattnet och försökte livrädda för tolv år sedan klarade sig och mår bra.
På fredagen seglade vi vidare till Kalmar och vår gast Lena for hem på lördag morgon medan vi seglade vidare. Dimman hade legat tät hela fredagen och det var fortfarande dimvarningar ett par dagar till så vi seglade till Byxelkrok i hopp om att det skulle vara mindre dimrisk där. Det var bara vi och några gästbåtar till i hamnen men senare kom 85 segelbåtar som deltog i Byxelkroksregattan. Vinden var obefintlig på eftermiddagen så det tog lång tid innan de kom i mål.
Söndagen ägnades åt att i tät dimma ta sig för motor till Västervik (älskar radarn). Det mest upphetsande som skedde på resan var att en liten fågel försökte komma ombord. Vi stannade båten för att ge den en chans men den klarade inte av att flyga så högt att den kunde ta sig ombord och sedan försvann den, troligen nedåt tyvärr.
I Västervik låg vi två nätter då det var storm ute på sjön. Till och med gotlandsfärjan låg i hamn.
Magnus blev nu sjuk med en djävulsk hosta och halsont. Han fick det nog av mig även om jag inte var så dålig. Sjuka i samband med att det nu är 9-10 grader kallt och regnigt gör att vi inte tagit så långa skutt. Natten tillbringades på Fyrudden och det är en bit kvar innan vi är hemma.
Och på fredag (i övermorgon) kommer nästa oväder. Vi har kontaktat kollegor för att meddela att vi kan bli försenade en dag.
Nu hoppas vi bli friska så vi kan ösa på hemåt.
Annars är allt väl ombord och höst på sjön är underbart!